VERMEULEN, BRAM
Solist
Geboortedatum: 13-10-1946

De uit een Haags ambtenarengezin afkomstige Bram Vermeulen ('46) maakt vooraleerst furore als spelverdeler (de Johan Cruijffí) van het Nederlands volleybalteam. Maar eenmaal op het hoogtepunt van de jaren zestig in swingend Amsterdam aangekomen om psychologie te studeren stopt hij plotseling met de topsport. Van studeren komt ook al niet veel want bij het dan nog bloeiende studentencabaret komt hij Freek de Jonge (zie FREEK DE JONGE) tegen en vormt met hem Neerlands Hoop, het baanbrekende theaterduo dat, in het geheel niet gehinderd door belegen cabarettradities, al gauw de vaderlandse podia stormenderhand verovert.
Terwijl Freek de man is van de immer scherpe conférence en aller ogen op zich gericht weet met zijn taalkunst en andere fratsen, is Bram meer de man op de achtergrond: het klankbord van Freek in alle opzichten, de componist van het duo en de vormgever van de voorstelling(en); opnieuw een rol als spelverdeler. Als zijn 'bebrilde vriend' eind '79 na een twaalfenhalfjarig theaterhuwelijk de samenwerking verbreekt, neemt Bram Vermeulen de meest logische beslissing en richt een groep op, De Toekomst.
Van Neerlands Hoop neemt hij Jan de Hont mee, de rest van de groep is afkomstig uit Pee Wee & The Specials, een voormalig doo-wop gezelschap uit Castricum (elpee: Pee Wee & The Specials, Rockhouse '80). De groep kan gelijk voor de leeuwen want uit het samenwerkingsverband met Freek heeft Bram een aantal voorstellingen in het kader van het Holland Festival '80 overgehouden. Het wordt met de hulp van Werktheater-actrice Olga Zuiderhoek en zangeres Rini Oudhuis (ex-Pee Wee) een wat mavo-achtig muziektheater: De Toekomst Gaat Het Helemaal Maken. "BRAM VERMEULEN EN DE TOEKOMST" is dan al enige tijd uit, in feite een solo-elpee van Bram. Teksten over graffiti (Tekens Aan De Wand), een briefjeshuwelijk (Paulien), maar vooral veel pogingen de relatie met Freek van zich af te schrijven (Paranoia, Nooit Meer, Het Gaat Niet Over).
Op "DOE HET NIET ALLEEN" is De Toekomst al meer als groep te beluisteren: korte, puntige nummers - het tegendeel van het lullige, minderwaardige dat de Neder(landstalige) pop zo vaak kenmerkt. In hetzelfde jaar dat Freek voor De Komiek met een Edison wordt bekroond, ontvangt Bram deze prijs voor "DOE HET NIET ALLEEN". Net als de opnamen voor "TEGEN DE TIJD" zijn beÎindigd wordt met een knallende ruzie de samenwerking tussen Bram Vermeulen en De Toekomst verbroken. De Toekomst gaat, met uitzondering van zanger/gitarist Erik Mooijman, door als free-lance begeleidingsband van o.m. Fay Lovsky en Jan Rot en toetsenist Jacob Klaasse wordt allengs een van de meest gevraagde studiomuzikanten. Bram Vermeulen verzekert zich na enige tijd van de begeleiding van De Neefjes, een groep jonge muzikanten die dan enige tijd onder de naam Famous Painters gespeeld hebben, aangevuld met ex Jan van de Grond-gitarist Frank Ketelaar. In korte tijd wordt een geheel nieuw repertoire ingestudeerd en een groot aantal nummers daarvan komt op "BRAM" terecht. De lijn van nummers als Alles Is Voor Niets Geweest (van "DOE HET NIET ALLEEN"), Laat Me, Wedstrijd Tegen De Tijd (van "TEGEN DE TIJD") wordt daarop voortgezet middels o.a. De Angst en Niet Weggaan. Vermeulen is hoewel hij naar buiten toe een zeer vitalistische indruk maakt, af en toe behoorlijk somber. De verpakking is echter wat luchtiger geworden. De Neefjes hebben niet de bestudeerde muzikaliteit van De Toekomst. Meer en meer tracht Vermeulen zijn persoonlijke gemoed van zich af te zingen, al is het niet alles pessimisme wat de klok slaat. Ook deze plaat, met aparte jury-lof voor producer Johan Visser, wordt met een Edison bekroond. Zomer '83 besluit Vermeulen de samenwerking met De Neefjes op te zeggen, nu eens niet gepaard gaand met een pijnlijk scheidingsproces. Met drummer Edward B. Wahr (ex-Hauser Orkater) vormt hij een duo dat met Het Leven een avondvullend muziektheaterprogramma brengt. "Eén piano tegen één meter drums" staat er op de affiches en het theatrale element bestaat vooral uit het opnieuw rangschikken van hoogtepunten uit zijn inmiddels omvangrijke oeuvre, aangevuld met bestudeerde aankondigingen en een paar komische flitsen en fratsen. Eveneens met Wahr treedt hij op als muzikant en componist van de Werktheaterproduktie Tussen Hemel en Aarde die zomer '84 met de Boulevard of Broken Dreams door het land reist. Ook bij latere produkties van het illustere toneelgezelschap blijft hij als muziekmaker betrokken. Er is zo langzamerhand sprake van een soort omgekeerd Neerlands Hoop-ideaal: popmuziek met theater in plaats van andersom. Wahr keert per september weer terug bij de firma Orkater (zie MUZIEKTHEATER) en Bram Vermeulen vindt in gitarist Frank Ketelaar een nieuwe tegenpool waarmee hij onder de titel Grond in het theatercircuit zal optreden. Voor de voorstelling schrijft hij een compleet nieuw repertoire dat eind '85 onder dezelfde titel op de plaat verschijnt.

Bovenstaand artikel is afkomstig uit de vijfde editie van OOR's Eerste Nederlandse Pop-encyclopedie.
Afkomstig uit OOR interactieve pop-encyclopedie, (C) 1999 SoftMACHINE Publishing B.V. / OOR TTG.