MASSADA
De groep wordt in '73 opgericht en bestaat dan nog uit de Manuhutu's, Zeth Mustamu
percussie, Chris Latul gitaar, Usje Sabander basgitaar, waarna al snel gitarist
Nino Latuny en toetsenman Frans Eschauzier zich bij de groep voegen.
Johnny Manuhutu en Chris Latul spelen al vanaf '63 met elkaar op Molukse bruiloften
onder de naam The Eagles.
Tijdens de tweede groepenpresentatie van Muziekkrant OOR in '75 steelt de groep
de show. In die periode doet percussionist Neppy Noya nog mee, maar in '76 haakt
hij af en speelt daarna evenals toetsenman Hessel de Vries (ex-Sight) nog regelmatig
mee als gastmuzikant.
Het duurt geruime tijd voordat ze een platencontract krijgen, omdat men de vrije
hand wil bij de opnamen en dat zien de meeste maatschappijen niet zitten.
Als live-act heeft Massada inmiddels een enorme following opgebouwd en het is
dan ook niet vreemd dat "ASTAGANAGA" vlak na het verschijnen al goud
is.
De muziek op deze vrij zwak geproduceerde elpee, doet erg veel aan Santana denken,
met name door het gitaarspel van Latul in combinatie met percussie-instrumenten.
De van "ASTAGANAGA" getrokken single 'Latin Dance' wordt een hit in
Nederland. Op "PUKUL TIFA" komt de Molukse identiteit beter naar voren
dan op "ASTAGANAGA", er staan vrij lange, hoofdzakelijk instrumentale
werken op.
Hoewel de groep nadrukkelijk stelt zich niet met politiek te willen inlaten,
komt in sommige teksten duidelijk naar voren dat men sympathiseert met het RMS-ideaal.
De van "PUKUL TIFA" getrokken instrumentale single 'Arumbai', geschreven
door Latul, bereikt de Top 10 van de Nederlandse hitparade. '79 is een uiterst
succesvol jaar, behalve de Top 10-hit wordt er gemiddeld vijf keer per week
opgetreden en zelfs de tournee door Duitsland is succesvol. Iedereen is dan
ook verbaasd als de groep na ernstige meningsverschillen tussen Chris Latul
en de familie Manuhutu ineens wordt opgesplitst.
Latul, Eschauzier en Sabander worden
door de andere leden uit de groep gezet en worden vervangen door Walther Sell,
De Queljoe en Leerdam, de laatste twee afkomstig uit Vitesse.
In de nieuwe bezetting wordt "PUSAKA" gemaakt, op deze elpee staan
ook de singles 'I Never Had A Love Like This Before' en de nummer één
hit 'Sajang È', een Moluks werkje dat is opgenomen met een dames- en
kinderkoor. "LIVE" is een dubbele live-elpee die een goed overzicht
geeft van de carrière van de groep. Na "LIVE" verhuist men
van Hoes naar Ariola.
Juni '81 stapt Nino Latuny uit de groep. Chris Latul maakt in í81 met
ondersteuning van o.a. Eschauzier, Sabander, Noya en Hessel de Vries "LATUL",
een elpee met meer invloeden uit het zwarte genre dan uit de latin muziek.
Latulís gitaarspel is niet Santana-achtig meer en hij neemt voor "LATUL"
alle vocalen voor zijn rekening. Eind '81 komt "BARU" uit, een plaat
waarvan de titel (ëbaruí is Maleis voor 'nieuw leven', 'toekomst')
al aantoont dat Massada op een nieuwe koers vaart.
Het Santana-achtige soundje is op "BARU" geheel verdwenen en heeft
plaats gemaakt voor een funky latin sound. Voorts is het de eerste Massada-elpee
waarop geen Maleis wordt gezongen. Zeth Mustamu, trompettist Peter Kuyt en saxofonist
Jan Stam vormen in '82 de groep Sambita.
Bovenstaand artikel is afkomstig uit de vierde editie van OOR's
Eerste Nederlandse Pop-encyclopedie.
Afkomstig uit OOR interactieve pop-encyclopedie, (C) 1999 SoftMACHINE Publishing
B.V. / OOR TTG.